top of page

Έρευνα για το Bullying από "Το Χαμόγελο του Παιδιού"

Έρευνα του Οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» για το Bullying Με τίνα τρόπο διαμορφώνεται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού στη χώρα μας λαμβάνοντας υπόψη την παιδική ευημερία


Σύμφωνα με την Έρευνα:

  • 1 στα 3 παιδιά (32,4%), σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων σε όλη την Ελλάδα, δέχεται εκφοβισμό

  • 1 στα 2 παιδιά (48,8%) στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου, δέχεται σχολικό εκφοβισμό

  • 1 στα 6 παιδιά σε όλη τη χώρα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν ότι αισθάνονται πώς το σχολείο τους δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους

  • 100% των παιδιών που θα προτιμούσε να απευθυνθεί για βοήθεια σε τηλεφωνική γραμμή, σημειώνει την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 του Οργανισμού

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» στο πλαίσιο, της Πανελλαδικής Σχολικής Εκστρατείας Ευαισθητοποίησης του με τίτλο «Μίλα Τώρα», για το φαινόμενο της Ενδοσχολικής Βίας και του Εκφοβισμού, που έχει λάβει δραματικές διαστάσεις στη χώρα μας τα τελευταία χρόνια, και με αφορμή την Πανελλήνια Ημέρα κατά του Bullying πραγματοποίησε μια έρευνα προσπαθώντας να προσδιορίσει τον τρόπο που διαμορφώνεται το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού στη χώρα μας λαμβάνοντας υπόψη την παιδική ευημερία. Όσον αφορά το μεθοδολογικό πλαίσιο, πρόκειται για μια Πανελλήνια έρευνα του σχολικού έτους που διανύουμε, 2022-2023, και πραγματοποιήθηκε σε δείγμα 2.293 παιδιών από όλες τις σχολικές βαθμίδες. Τα δείγματα που λήφθηκαν ήταν ποικίλα -ανά σχολική κατηγορία, ανά φύλο, κ.α.- και σε πολλαπλά επίπεδα -ανά περιφέρεια, κ.α.- ενώ παράλληλα το μοντέλο που εφαρμόστηκε συμπεριλαμβάνει έξι (6) Διαστάσεις και πολλούς Απλούς Δείκτες. Η ανάλυση των αποτελεσμάτων πραγματοποιήθηκε με τη χρήση κατωφλιών και τα ευρήματα χαρτογραφήθηκαν με βάση τη Γεωγραφική Περιφέρεια. Αξίζει να σημειωθεί ότι η ορθότητα του Θεωρητικού και Μεθοδολογικού Πλαισίου επιβεβαιώθηκε από την εκπόνηση μιας Πολλαπλής, Παραγοντικής Ανάλυσης Αντιστοιχιών (ΜCA).

Τα αποτελέσματα έδειξαν πώς ενώ μεγαλύτερο ποσοστό παιδιών που δέχεται σχολικό εκφοβισμό ανήκει στη σχολική κατηγορία του Γυμνασίου (ηλικία 13-14 ετών), πάραυτα καθότι δεν προκύπτει στατιστική σημαντικότητα ανά σχολική κατηγορία, το μοντέλο μας δείχνει πώς είναι λάθος να απομονώσουμε και να εξετάσουμε μόνο μια σχολική κατηγορία, π.χ. του Γυμνασίου -ήτοι μόνο μια ηλικιακή κατηγορία 13-14 ετών-, αλλά πρέπει να εξεταστεί το φαινόμενο σε σύνολο σχολικών κατηγοριών, αλλιώς τα απομονωμένα αποτελέσματα σε μια μόνο ηλικία θα είναι παραπλανητικά. Τα αποτελέσματα επίσης έδειξαν πώς μεγαλύτερο ποσοστό παιδιών, ειδικότερα 1 στα 2 παιδιά (48,8%) δέχεται σχολικό εκφοβισμό, με υψηλή στατιστική σημαντικότητα, στην Περιφέρεια της Πελοποννήσου. Όμοια, περίπου 1 στα 2 παιδιά (42,1%) δέχεται σχολικό εκφοβισμό στην Περιφέρεια της Ανατολικής Μακεδονίας και Θράκης, με υψηλή στατιστική σημαντικότητα ανά Γεωγραφική Περιφέρεια.

Η Ειρήνη Λεριού, ερευνήτρια και Συντονίστρια του Εθνικού Παρατηρητηρίου Παιδικής Ευημερίας του Οργανισμού, παρουσίασε ευρήματα της έρευνας και υπογραμμίζει:

  • Η έρευνα έγινε σε 2.293 παιδιά σε όλη την Ελλάδα για το τρέχον σχολικό έτος 2022-2023

  • 1 στα 3 παιδιά, δηλαδή το 32,4%, σε όλη τη χώρα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν πώς έχουν δεχτεί σχολικό εκφοβισμό

  • 1 στα 6 παιδιά σε όλη την Ελλάδα, σε σύνολο Γεωγραφικών Περιφερειών και Σχολικών Βαθμίδων, δηλώνουν ότι αισθάνονται πώς το σχολείο τους δεν τους μαθαίνει να μην εκφοβίζουν τους συμμαθητές τους

  • 100% των παιδιών που θα προτιμούσε να απευθυνθεί για βοήθεια σε τηλεφωνική γραμμή, σημειώνει την Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 του Οργανισμού

  • Ο σχολικός εκφοβισμός, είναι φυλετικός, ενώ, εκδηλώνεται περισσότερο σε κορίτσια και σε φτωχά παιδιά.

Τα παιδιά που διατρέχουν μεγαλύτερο κίνδυνο να καταστούν θύματα εκφοβισμού από συμμαθητές τους είναι κατά κύριο λόγο, τα παιδιά που έχουν μεταναστεύσει στην Ελλάδα από άλλες χώρες, τα κορίτσια, τα παιδιά που βιώνουν υλική στέρηση και τα παιδιά που διαβιούν σε μονογονεϊκό νοικοκυριό με μητέρα.

Είναι σημαντικό να αναφερθεί πως δεν έχει πραγματοποιηθεί παρόμοια έρευνα, που να συνδέει το φαινόμενο του σχολικού εκφοβισμού με την ευημερία των παιδιών και να σκιαγραφεί το προφίλ των παιδιών που δέχονται Bullying.

Είναι συγκλονιστικό πώς ο σχολικός εκφοβισμός ακολουθεί τα παιδιά με δύσκολες συνθήκες διαβίωσης, τα παιδιά δηλαδή που εξαιτίας της δύσκολης και σκληρής καθημερινότητας που αντιμετωπίζουν, μοιάζουν πιο ευάλωτα κι αδύναμα στα μάτια των συμμαθητών τους. Λαμβάνοντας πολιτικές για τη μεγέθυνση της παιδικής ευημερίας, ουσιαστικά μέσω αυτών των πολιτικών εξαλείφεται κι ο σχολικός εκφοβισμός. Αυτό είναι το σημαντικότερο εύρημα αυτής της έρευνας.

Παρουσίαση της έρευνας

Δημόσια έκθεση της έρευνας

Ολόκληρη η έρευνα


Οι αρμόδιοι λήπτες αποφάσεων, οφείλουν να εντοπίζουν τα παιδιά που αποτελούν μελλοντικά, πιθανά θύματα σχολικού εκφοβισμού, βάσει των προαναφερθέντων χαρακτηριστικών και να λαμβάνουν μέτρα Πρόληψης για την προστασία τους.

«Το Χαμόγελο του Παιδιού» αναφορικά με τις περιπτώσεις εκφοβισμού που διαχειρίστηκε το 2022:

  • Διαχειριζόταν 1 κλήση την ήμερα στην Εθνική Γραμμή SOS 1056 για ψυχολογική υποστήριξη σε φαινόμενα Ενδοσχολικής Βίας κι Εκφοβισμού

  • Πραγματοποιούσε 2 παρεμβάσεις πρόληψης ανά σχολική ημέρα για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό

  • Σημείωσε αύξηση 174% στις Παρεμβάσεις πρόληψης για την Ενδοσχολική Βία και τον Εκφοβισμό σε 22.340 μαθητές/μαθήτριες και 3.467 εκπαιδευτικούς και 1.848 γονείς

208 Προβολές0 Σχόλια

コメント


bottom of page